Saturday, October 22, 2011

Haaaahhh?? ulat di otak??

assalamualaikum..

terkejut baca entry kat atas tuh? haaa.. anis pun terkejut jugak. cam ner ae boley ada ulat lam otak kita? haaa.. jom tengok niew..


erkkkkkk... korang? apa prasaan korang tengok gambar tuh?? erkkkk.... anis da loya pun. haaa... Inilah akibat makan sushi & sashimi (ikan mentah, gurita mentah,udang mentah, dsb).

Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 tahun telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah menjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepalanya namun masih diluar tempurung otaknya.


so, BERHATI-HATILAH MEMAKAN SUSHI & SASHIMI !!!

Ulat seperti yang didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunye didapati pada tubuh ikan mentah. baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dengan melalui proses pemasakan dengan panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).

huuuuu.. ingat tuh korang..


♥ suka x? LIKE ae ♥


Like My Blog Fanpage

2 comments:

mummyrinazone beauty said...

eeei takotklah nengok.mmg tak makan sushipun..takotnyer

Nurul Anis said...

a'aahhh..anis tengok pn takut.. anis pn xmkn gak.. huhuhuhuuu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright© All Rights Reserved by arnissastory.blogspot.com