Saturday, February 23, 2013

Choclate Hazelnut

Assalamualaikum..

Hari tuh anis da kongsi resepi 'Mee Kari by Cheff Mama' kan? owkay, sekarang nie anis nak kongsi resepi kedua iaitu Hazelnut Choclate. My family suke sangat makan choclate terutama sekali adik-adik. biase lar tuh kan budak-budak kan, mane ade tak makan choclate nie. orang dewasa pun suka makan benda alah nie termasuk lar anis.. he he he

Sebenar nyer kan, senang jer buat Choclate nie. budak tadika pun boley buat tau. aeh.. aeh, lebih da tuh. kang terbalik air panas atas budak tuh tak ke naye. hu hu.. jom tengok bahan nyer.


Bahan-bahan

Choclate ( Milk )
Kacang Hazelnut
Sedikit mentega
Bekas Choclate

\

Lau buat Choclate mama anis akan beli choclate nie. yang penting made in Malaysia. pastikan beli yang Milk owkay.. jangan tersalah beli pulak. tengok betol-betol tulisan kat plastik tuh. kadang-kadang anis pakai tibai jer amik, tengok plastik same terus amik ltak lam troli. da sapa rumah baru nak bukak plastik tengok.. ha ha


pastikan korang goreng dulu kacang hazel nie owkay. goreng tanpa minyak sama seperti goreng kacang tanah tuh.


da siap goreng kacang hazel, letak kacang ke dalam bekas choclate yang pelbagai corak dulu sebelum tuangkan choclate.


sementara tuh panaskan air dalam kuali dahulu. biarkan sampai air betol-betol panas. potong choclate menjadi bahagian-bahagian kecil supaya time masak nanti, choclate cepat cair. letakkan kepingan choclate ke dalam periuk.


bile air da panas, boley letakkan periuk yang berisi choclate di atas kuali tadi. letakkan sedikit mentega supaya choclate kelihatan berkilat. jangan campurkan choclate dengan air yer. nanti choclate anda akan menjadi keras dan tak menjadi. bile choclate da cair, tuangkan choc ke dalam bekas choc tadi. pastikan tuang cepat-cepat tau. nanti keras pulak choc tuh. tak pasai-pasai kena panaskan balik.. he he


korang nampak tak kat bahagian atas choc tuh tak cantik? terkeluar lak kacang hazel. sepatut nyer korang tuangkan dulu sedikit choc kedalam bekas, then letakkan kacang hazel baru tuangkan choc keseluruhan bekas.. disebab kan nak cepat anis tibai jer buat. haha


see? ade tiga corak bekas choclate mama anis beli. bagi yang nak save bajet, tak nak beli bekas choclate kan korang boley jer letak dalam bekas ais yang macam kiub tuh. haaa.. anis da buat da pun. gambar yang ketiga last tuh. cer tengok. hehe..


nampak tak choclate tuh berkilat? haa, tuh lar effect letak mentega. he he .. yang nie special sikit. love kot.. huehue. korang boley letak dalam bekas or ape-ape jer ikut kreativiti korang. yang nie lau bagi kat makwe/pakwe boley lar. he he

da siap.. so ape lagi? try lar.. senang jer. nanti boley bagi makwe/pakwe. he he.. SELAMAT MENCUBA!


♥ suka x? LIKE ae ♥


Like My Blog Fanpage

2 comments:

Abg Is said...

asik2 mak aje,
bile anak dare dia nk masak pulak ni
:D

arnissa said...

Hehe..air tgn ibukn afdhal.lagi best n berselera nk mkn kn.hihii..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright© All Rights Reserved by arnissastory.blogspot.com